פעילות גופנית וסרטן השד

מאי 16, 2015 | 10:09 am | ד"ר סמדר פקר ניר כירורגית שד
 
האם יש קשר בין פעילות גופנית וסרטן השד?
 
קיימים עשרות מאמרים בנושא והם מצביעים על כך שנשים שעושות פעילות גופנית באופן קבוע הן בעלות סיכון נמוך יותר לפתח סרטן שד, מאשר חברותיהן שאינן עושות ספורט, ואכן קיים קשר ישיר בין פעילות גופנית וסרטן השד .
 
העובדה המעניינת הבאה היא שיש תועלת רבה למניעת סרטן שד לנשים שהקפידו לעשות פעילות גופנית נמרצת ומשמעותית סביב גיל ההתבגרות.
 
בנשים לאחר גיל המעבר העוסקות בפעילות גופנית יש ערך יחסי גבוה יותר מאשר נשים צעירות יותר, ביחוד בקבוצת הסיכון בגידולים המושפעים מהורמונים.
היתרון הגדול ביותר נצפה בנשים בעל משקל גוף תקין אשר עוסקות בקביעות בפעילות גופנית.
ההסבר המוצע לכך הוא שבשל ביצוע והקפדה על פעילות גופנית ישנה ירידה  משמעותית ברמות ההורמונים, ביחוד בנשים לפני גיל המעבר, כמו כן הורדת רמות אינסולין, עליה ושיפור התגובה החיסונית וכן שמירה על המשקל, המונעת עודף שומן בגוף ובצורה עקיפה גם מוריד את רמות האסטרוגן בגוף.
 
האם יש שיפור באיכות החיים בנשים שחלו בסרטן השד?
 
לאחר גילוי סרטן השד נשים העוסקות בפעילות גופנית קבועה מספר פעמים בשבוע, תזכנה לשיפור באיכות החיים, הפחתת תחושת העייפות, המתח וכן רמת החרדה פחותה משל חברותיהן שאינן  עוסקות בפעילות גופנית.
נשים העוסקות בפעילות גופנית לאחר סרטן השד נוטות לאבד יותר משקל ושומן גוף.
הפעילות גופנית מורידה את רמות האינסולין ופקטור גדילה דמוי אינסולין 1 (IGF-1). רמות גבוהות של אלה קשורות לסרטן השד.
 
השמנת יתר הוכחה כגורם המעלה את הסיכון להישנות של סרטן השד.
 
נשים הנוטלות טמוקסיפן או טיפול הורמונלי אחר לאחר סרטן שד שחוו כאבי פרקים מתארות שיפור בתלונות כשהן מקיימות פעילות גופנית באופן קבוע, דבר שמשפר את איכות חייהן וכן מעלה את ההקפדה על השימוש התרופתי הקבוע.
 
מהי הפעילות הגופנית המומלצת?
 
30 דקות של פעילות בינונית במשך חמישה ימים בשבוע לפחות (הליכה, רכיבה על אפניים, אירובי , יוגה…)
או 20 דקות של פעילות נמרצת במשך 3 ימים בשבוע לפחות (ריצה, רכיבה בעליה, עליית מדרגות..).
 
מתי?
 
עכשיו.

לייעוץ וקביעת תור
מלאי את הטופס